مولا علی (ع)

چهارشنبه سوری یک عمر پشیمانی

دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۵۵ ق.ظ

اقدامات ناهنجار و رفتارهای نامناسبی که هر سال حوادث ناگواری را رقم می‌زند و علاوه بر ایجاد خسارات مالی، تلفات و صدمات جانی نیز در بردارد که کام ایرانیان را در آستانه‌ی سال نو و جشن باستان و زیبایی نوروز تلخ می‌کند.

حال به دلیل وقوع بیشتر حوادث در کوچه‌ها باید شعر معروف مرحوم مشیری (بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم) را اینگونه سرود: شبی باز از آن کوچه گذشتم، همه تن سوختم خیره به دنبال کمک گشتم.متاسفانه در سال­‌های اخیر مراسم چهارشنبه سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی­های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.در سالیان اخیر متاسفانه به دلایل  مختلفی این مراسم از حالت جشنی زیبا و نشاط انگیز تبدیل به جنگهای خیابانی و خطرناکی شده که همه ساله باعث آسیبهای شدیدی به افراد و به ویژه جوانان و نوجوانان میشود.

یافته های پژوهشی نشان می دهد تمامی آیین ها و یادمان هایی که مردم ایران در زمان های مختلف بر پا می دارند ریشه در فرهنگ این سرزمین دارد و با منش ، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته و در همه آنها ، اعتقاد به  پروردگار ، امید به زندگی و نبرد با اهریمنانن در قالب نمادها ، نمایش ها و آیین های گوناگون گنجانده شده است اما رفتار خشونتت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم ، در هیچکدام از این آیین ها دیده نمی شود .

استفاده از نارنجک و ترقه‌های پرسر و صدا و آتش‌افروزی‌های گسترده و مهیب، با روح اصیل  و ایرانی این سنت  کهن و زیبا در تعارض است؛ چرا که آزار و اذیت دیگران و ایجادد رعب و وحشت در دل و خطرآفرینی برای مردم در دین و آیین ما نمی‌گنجد و جایگاهیی ندارد.


اقدامات ناهنجار و رفتارهای نامناسبی که هر سال حوادث ناگواری را رقم می‌زند و علاوه بر ایجاد خسارات مالی،  تلفات و صدمات جانی نیز در بردارد که کام ایرانیان را درر  آستانه‌ی سال نو و جشن باستان و زیبایی نوروز تلخ می‌کند.

بر اساس آمارهای اعلام شده بیش‌ترین قربانیان این رفتارهای خطرآفرین، نوجوانان و جوانانی هستند که تحت  تاثیر شور و نشاط سال‌های نوجوانی و جوانی، رفتارهایی هیجانی از خود بروز می‌دهند و با این‌گونه رفتارها خود، خانواده و افراد دیگر را دچارر مشکل می‌کنند.

      

به جمع قربانیان مستقیم این حوادث باید کسانی دیگری را اضافه کرد که هیچ دخالتی در ایجاد این خطر آفرینی ندارند. عابرانی که شب هنگام در حال تردد در خیابان‌ها هستند و یا افراد به خصوص سالمندانی که دچار  بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی و یاا نوزادان و کودکانی که در خواب هستند و با صدای ناگهانی و مهیب ترقه یک‌باره وو وحشت‌زده از خواب می‌پرند و ترس و اضطراب توان درست صحبت کردن را برای مدتی و یا همیشه از آن‌ها می‌گیرد، از دیگر قربانیان این رفتارهای نابهنجار به شمار می‌روند.


هنوز حوادث سال‌های اخیر در بسیاری از شهرهای کشورمان را از یاد نبرده‌ایم؛ به عنوان مثال عابران و حتی افرادی که از بالکن خانه‌شان نظاره‌گر این به اصطلاح شادی کاذب بوده‌اند و دچار حادثه شده و برای همیشه یکی از اعضای بدن خود را از دست داده‌اند و کم نیستند کسانی که وقتی چشم و دست‌شان را بر اثر استفاده از مواد محترقه‌ی آتش‌زا از دست دادند، تازه به جمله‌ی یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی پی بردند و مهم‌تر از همه‌ کسانی که یکی از عزیزان خود را در این جشن که ساخته‌ی هیجانات و رفتارهای غلط و نامتعارف سودجویان است، از دست دادند و با دلی آکنده از حزن و اندوه به استقبال نوروز رفتند.

حرف آخر :

حیف است شبی را که از گذشته‌های دور فرصتی برای شاد بودن و دور هم جمع شدن برای جشن گرفتن بوده است، تبدیل به شبی تلخ و فاجعه‌ای دردناک کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۶
شهرام علی احمد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی